To jest kopia z pamięci podręcznej Google adresu http://forum.speedcubing.com.pl/printview.php?t=13&start=0&sid=aa78028da9988c46626f174ffde09196. Zdjęcie przedstawia stan strony z 25 Paź 2009 15:01:24 GMT. Aktualna strona może wyglądać inaczej. Więcej informacji

Wersja tekstowa
Te wyszukiwane hasła są podświetlone: piotoor  
Zobacz temat - ukladanie bez patrzenia (blindfold)
 
speedcubing.com.pl
Forum Speedcubingu

Dyscypliny - ukladanie bez patrzenia (blindfold)

gluki - Sro Lut 16, 2005 8:59 pm
Temat postu: ukladanie bez patrzenia (blindfold)
dla niewtajemniczonych chodzi o to zeby po jednym spojrzeniu (ktore moze sobie trwac nawet 10 min) ulozyc ja z zamknietymi oczami. Taka umiejetnosc jest moim cichym mazeniem, jednakze cos chyba nie tak z moim mozgiem bo jakos cienko mu to idzie (nawet kostka 2x2) wiec jesli ktos moglby/umialby pomoc - jakas technika lub specjalny trening...
Sebek - Wto Wrz 27, 2005 9:38 pm
Temat postu: blindfolded
Ja ostatnio próbuje 2x2x2. Korzystałem z tego http://www.ws.binghamton....foldRevenge.pdf
+ wlasne algi. Mój najlepszy czas to 2:16.32 ale narazie nie wychodzi mi to zbyt często! Odważnym polecam 5x5x5 :wink:

Oprócz metody zapamiętywania miejsc opisanej w wymienionym pliku istnieje metoda cykli ale na tym się jeszcze nie znam :(

Studzien - Sro Mar 15, 2006 9:19 am

A może są jakieś stronki z blondfoldem na koche 2x2x2??? Bo na 3x3x3 jakos nie mam ochoty... za duzo tego, poza tym najpierw chce opanowac wszystkie OLLe
Studzien - Sro Mar 15, 2006 11:21 am

Przeczytaj blindfolda 3x3 pomijajac kroki dotyczące krawędzi:)

http://cubefreak.hp.infos...bing_guide.html

piotoor - Sob Kwi 22, 2006 8:20 pm

Ciekawą metodą układania kostki blindfolded jest metoda Stefana Pochmanna. Nie ma podziału na orientację i permutację. Wystarczy umieć trzy algorytmy (pll`e).http://www.stefan-pochman...indsolving/3x3/
piotoor - Pon Maj 01, 2006 7:34 pm

Tej metody używa Jean Pons
maxior_6 - Sro Maj 17, 2006 4:05 pm

A czy ktoś wie jak szybko można nauczyć się blindfoldu 3x3??
Blindfolda 2x2 nauczyłem się w jeden dzień ale na razie tylko raz mi się udało:) Zaczełem nauke 3x3 i napiszcie jak szybko można to opanować :)

tomahawk - Sro Maj 17, 2006 4:36 pm

jeden dzień
maxior_6 - Sro Maj 17, 2006 4:39 pm

No to mnie mile zaskoczyłeś :) Ja się chyba tak szybko nie naucze :P Ale chyba w sumie chodzi Ci o teorie... Miałem na myśli już układanie blindfold (tak że od czasu do czasu wychodzi)
gluki - Sro Maj 17, 2006 5:07 pm

5 godzin
czerav - Nie Paź 01, 2006 3:13 pm

ja w sumie ukladam blindfoldem od niedawna i jesli chodzi o zapamietywanie to wiekszy problem mam z permutowaniem niz z orientowaniem.

jakie macie swoje sposoby na zapamietowanie :?:

ja jak orientuje krawedzie lub rogi to zapamietuje ich ulozenie wzrokowo tzn tak jakbym cyknal fotke :wink: i z tym nie mam problemu

z permutowaniem juz idzie mi nienajlepiej, na poczatku zapamietywalem ciag cyfr ktore skladaly sie na cykle a teraz dodatkowo staram sobie to jakos ulozyc tez wzrokowo w glowie

a co myslicie o takiej metodzie zapamiętywania cyfr :?:

http://szybkanauka.net/te...tywania-numerow

piotoor - Sro Paź 11, 2006 9:51 pm

Jeśli chodzi o mnie, to zapamietuje kostke tak:

1.orientacja rogow - wzrokowo
2.orientacja kantow - jw. z tym, że jak jest wiecej niz 6 kantow do obrocenia, to zapamietuje te, ktore sa dobrze ulozone(np przy 10 kantach latwiej zapamietac polozenie 2 pozostalych niz 10)
3.permutacja rogow - wzrokowo (zapamietuje wzorki jakie tworzy permutacja np: permutujemy na gornej warstwie:
cykl: FRU->FLU->BLU zapamietuje litere L
cykl: BLU->FLU->FRU->BRU litera U
cykl: BLU->BRU->FLU->FRU litera Z itd.)
4.permutacja kantow - uzywam cyfr. nie zapamiętuję ciągu cyfr tylko staram się kojarzyć liczby, np. z datami (1986-moja data urodzin, 1410-wiadomo, itd),286,486,386,586 - procesory, mozna wykorzystac jeszcze numery telefonow, 314 liczba pi, 126 maluch, 173 pierwiastek z 3 itd.
jest bardzo wiele mozliwosci. Z reguły wystarczą 3-4 takie skojarzenia i cala permutacja jest zapamietana. Oczywiscie sa sytuacje, gdzie nie da sie skojarzyc numeru z niczym. lepiej nie kombinowac na sile. zapamietanie 3-4 cyfr "na żywca" to raczej nie problem.
Podana wyzej metoda zamiany cyfr na litery i ukladanie slow rowniez jest dobra. Mysle, ze kazdy powinien pokombinowac sam i znalezc najlepsza metoda zapamietywania dla siebie.

kemot_13 - Pon Lis 20, 2006 12:08 pm

Ja narazie umiem orientować i permutować krawędzie, więc jak ktoś by chciał to moge mu troche wytłumaczyć. Mój kontakt na skype to kemot_13. Polecam też stronkę www.kostkarubika.eu .
czerav - Pon Lis 20, 2006 12:16 pm

tez polecam powyższą stronke (post wyżej).ja dodatkowo jeszcze przeglądałem stronke Shotaro
http://studzien.com/forum...mode=reply&t=13

można sobie coś uzupełnić dodatkowo jakimis innymi informacjami np przy orientowaniu krawędzi :smile:

Goater - Pon Lis 20, 2006 9:57 pm

A ja, tak jak to mam w zwyczaju (za co zapewne 99% speedcuberskiego społeczeństwa mnie nienawidzi), zaproponuję używanie mózgu i dochodzenie samemu do nowych rozwiązań...
kemot_13 - Sro Gru 06, 2006 8:28 pm

W końcu nauczyłem się blinfolda i mój pierwszy zmierzony czas wynosi 9:58.59. Nauczyłem się układać ze stronki Tomahowka www.kostkarubika.eu . Polecam ten artykuł o blindfoldzie. Oczywiście nie udałoby mi się tego nauczyć bez poomocy innych speedcuberów (pozdro dla maxiora).
Ja jakby co to moge pomóc. Mój nick na skype to kemot_13. To nie jest takie tródne jak się wydaje, naprawde zachęcam do tej dyscypliny.

kemot_13 - Pią Gru 08, 2006 3:49 pm

a jak można ćwiczyć zapamiętywanie??
maxior_6 - Pią Gru 08, 2006 5:27 pm

Ja całą kostke zapmietuje intuicyjnie (pa pa pa) :P
kemot_13 - Pią Gru 08, 2006 9:56 pm

ale za to masz dużo DNFów i drugiej rundzie na mistrzostwach też powiesz pa pa pa :P
a tak na serio to ile razy sobie powtarzasz cykle np. w permutacji??

czerav - Pią Gru 08, 2006 10:11 pm

intuicyjnie tzn jak dokladnie? tylko wzrokowo?czy tylko ten tu ten tu ten tu i zapamietujesz droge (cykl)? :smile: ja musze wlasnie popracowac nad zapamietywaniem bo najdluzej mi sie na tym schodzi miedzy innymi pewnie przez to ze zapamietuje cykle cyframi... orientacje tylko wzrokowo
kemot_13 - Pią Gru 08, 2006 10:16 pm

ja zapamiętuje gdzie który klocek ma iść i pomagam sobie cyframi
DhuCerbin - Pią Gru 08, 2006 10:33 pm

Ja juz troche dopasowalem sobie technike zapamietywania.
Orientacje krawedzi - wzrokowo, zapamietuje ostatnia i jako pierwsza wykonuje. Dlatego jest ona tylko w tej najplytszej pamieci. Oczywiscie maxymalnie 6 elementow, wiec proscizna.
Orientacja rogow - zapamietuje setupem i algami. Poniewaz co robie tak : odpowiedni setup i alg na U i na D. Do czego setup? No np. jesli mamy w u dwa ccw a w d dwa cw, to wymieniam po jednym z kazdej i wtedy moge zwyczajnie algi zrobic, jakby to byla zwykla orientacja.
Permutacje - po prostu zapamietuje cykle - cyframi/literami. Najpierw trzeba sie wprawic, zeby od razu wiedziec, ze 1 to ten konkretny rog. Troche pocwiczcie, kazcie podawac jakies osobie numery z zakresu i od razu pokazywac na dany element kostki. Wtedy, juz sztuka jest tylko zapamietywanie cyfr. Zamiast myslec o cyklach osobno zapamietuje jako jeden numer. I tak : (132)(48)(76) zapamietuje jako 132048076. Troche treningu, ewentualnie jakies metody stricte zapamietywania cyfr pomagaja.

kemot_13 - Pią Gru 08, 2006 10:37 pm

a jakich algów do orientacji rogów używasz bo ja znam takie z OLLa które zamieniają rogi i/lub krawędzie miejscami
DhuCerbin - Pią Gru 08, 2006 10:57 pm

F' R' F R U2 L F2 L' F L F2 L' F
U R' U R U' F U2 F' R' U2 R U' F U F' U
F R' U R U' R2 F' R F R' U R2 U' F' R2
U R U' F U2 F' R' U2 R U' F U F' U2 R'

Algow szukaj na stronach z zbll, np na cubemani ;]

maxior_6 - Pią Gru 08, 2006 11:12 pm

po 1 Moich denfów jest teraz strasznie mało :P
A po drugie zapamietuje "ten tu ten tu" zapamietuje az zapamietam

kemot_13 - Sob Gru 09, 2006 1:37 pm

przy pierwszym algu (c)DhuCerbin'a należy jesszcze dodać U2
Hiram - Sob Gru 09, 2006 10:51 pm

Ja orientuję tylko jednym algiem rogi i w miarę szybko mi to idzie (oczywiście tym zmieniającym orientację dwóch rogów)
Orientację kantów zapamiętuję miejscami (no i algi od razu przygotowuję w pamięci)
Orientację rogów zazwyczaj ruchami przygotowawczymi a potem miejscami gdzie alg mam zastosować
Permutację kantów zazwyczaj zapamiętuję zzarówno cyframi jak i miejscami , szybko idzie
Permutacja rogów to też miejsca i cyfry.
Ogólnie patrafię większość ułożeń robić bez powtarzania zapamiętywania (powtarzam tylko chwilkę permutację kantów i rogów) ale niestety dnfów nadal w miarę dużo...

Karol C. - Czw Gru 21, 2006 11:33 pm

no wiec mozna powiedziec ze w miare bardzo dobrze opanowalem orientacje klockow. czas na pemutacje i tu mam problem :/ krawedzie, zapamietac cykl by sie dalo, ale mam problem natury takiej bardziej teoretycznej. powiedzmy ze mam cykl UF -> RF -> UB i chcac go z permutowac perm 'U' wykonuje ruchy przygotowujace R U' i robie 'U', cofa setupy i przeciez one zmienily mi orientacje ?!?!?!?! a konkretnie ruch R przeciez. mam unikac tych ruchow zmieniajacych orientacje przy setupach? to wtedy cala faza permutacji staje sie jeszce bardziej skomplikowana gdyz trzeba wiecej kombinowac z setupami, chociaz w sumie dalo by to sie opanowac, tylko czy ja dobrze mysle?!
i druga rzecz, jak mam cykl jeden ktory sie skonczy i potem drugi itd. to jak je wykonuje. n a pozycji 1 krawedz jest juz rozwiazana to zrobie ruch Y i wtedy znowu trzeba podczas zapamietwania pamietac ze jak zmienie trzymanie kostki po jednym cyklu to w ruchach przygotowywujacych nie moge uzywac ruchow ktore zmienia orientacje?!
prosze o pomoc jesli rozumiecie z czym mam problem :)

Karol C. - Pią Gru 22, 2006 1:24 am

ok, chyba juz wiem :D nie ma to jak analiza i wysnuwanie wnioskow :D ale nie pogardze rada jakas, bo teraz znowu mam problemy z tym, ech :/

zowu problem, jednak nie obczailem, do konca.. jak robie permutacje U zeby spermutowac klocki, uzywajac wczesniej setupa bez ruchow R R' L L' to sa takie przypadki ze zmienia i sie orientacja, oczywiscie mowie teraz o permutowaniu krawedzi. co robie zle ?! jak tego uniknac?!

czerav - Pią Gru 22, 2006 11:29 pm

mozliwe ze cos mieszasz przy cofaniu setupa, nie wracasz w odpowiedniej kolejnosci

np jak setup wygladal:U F R2 to cofasz: R2 F' U'

Albo tez robisz jakis blad w algo dopermutacji 'U'

Karol C. - Pią Gru 22, 2006 11:33 pm

nie no, to dokladnie sprawdzalem i dobrze cofalem, widocznie wykonywalem jakesi ruchy ktorych nie moglem, a jakich mi nie wolno? jak orientowalem tak zeby mozna je bylo dobrze umiejscowic nie uzywajac R R' L L' , to nie moge tych ruchow wykonac u jeszcze czegos? permutowac moge na kazdej scianie ?

np nie moge permutowac w takim razei na prawej scianie ? to jak zrobic permutacje klockow : UR -> DL -> BR ?

czerav - Pią Gru 22, 2006 11:39 pm

a widzisz :idea: nie mozesz w takim razie permutowac na R i L a na pozostalych mozesz
Karol C. - Pią Gru 22, 2006 11:42 pm

aa, czyli nie moge na tych sciankach, to musze sobie wrzucac permutacje na pozostale sciany, tak? tak zrobilem z ta co wyzej napisalem i wyszlo, no to chyba juz wiem, dzieki wielkie Czerav za zaangazowanie :)
czerav - Pią Gru 22, 2006 11:48 pm

nie ma sprawy :smile: czyli np jak bedziesz sie uczyl permutowac rogi to ta sama zasada. jezeli setupy za pomoca ruchow UDF2B2R2L2 to permutujesz na UD

ale np permutacje H przy krawedziach mozesz wykonac na wszystkich sciankach :wink:

maxior_6 - Nie Lip 15, 2007 10:21 am

Jaki jest najlepszy sposób zapamiętywania kostki ?? (3x3)
Bo matyas chyba nie ma czasu na cyferki co ???

CoCo - Nie Lip 15, 2007 11:18 am

A Ty Maxior jak narazie zapamiętujesz?

Co prawda jeszcze raczkuje w blindzie ,jednak do zapamiętywania cykli stworzyłem sobie cyferki (nieparzyste liczby to coś z R zawsze xD)

1 UF
2 UB
3 UR
4 UL
5 FR
6 FL
7 BR
8 BL
A FD
B BD
C DR
D DL

maxior_6 - Nie Lip 15, 2007 11:44 am

Ja zapamiętuje wszystko wzrokowo
A jak myślicie jak jest najlepiej, najszybciej ??

CoCo - Nie Lip 15, 2007 11:49 am

Chyba najlepiej to metodą cyferki + Metoda szybkiego zapamiętywania (robisz z cyferek spółgłoski i układasz słowo :D ) (tak mi sie wydaje xD)

Edit bo Stefan napisał równo ze mną :) (no ciut szybciej :D )

Jak już sie nauczysz tej metody zapamiętywania że 1 to T etc. i FR to np 5 to będzie szło szybko (narazie próbuje zapamiętac samymi cyferkami , czasami jeszcze zapomnę ale tak 6-8 krawędzi do spermutowania to okej :) )

Stefan Łapicki - Nie Lip 15, 2007 11:49 am

Ja w sumie jeszcze nidgy nie ułożyłem bez patrzenia, ale trochę o tym myślałem :P . Generalnie lubie cyferki, ale chyba szybciej zapamiętuje się litery :P . Mając ciąg liter można go zapamiętać fonetycznie, to znaczy będa tworzyć jakiś "wyraz" i to się chyba szybciej zapamięta niż cyfry, ale to raczej osobiste odczucie :P . Przy dużym doświadczeniu, to chyba najszybciej może być właśnie wzrokowo, po prostu widzieć cykle i to chyba też przyspieszy ukladanie, nie trzeba się zastanawiać co dana litera czy cyfra oznacza :P .
maxior_6 - Nie Lip 15, 2007 12:20 pm

Ja zapamiętuje wzrokowo około minuty
Ale jestem pewien że mogę to robić w 40s...

czerav - Nie Lip 15, 2007 12:47 pm

Ja orientacje zapamiętuję tylko wzrokowo.
Przy permutacji w dalszym ciągu używam cyfr ale dodatkowo staram się wizualizować cykle za
pomocą linii prostych łączących poszczególne krawędzie lub rogi. Szybciej mi to wychodzi przy permutowaniu rogów niż krawędzi...Z dwojga złego jednak wybrałbym cyfry zamiast oznaczeń typu UF, UB itd.

Kiedyś tez myślałem nad podstawianiem liter za cyfry i tworzeniu słów przy cyklach, lecz myślę że takie tworzenie słów na poczekaniu może być czasochłonne no chyba że ktoś opracuje sobie jakiś słownik dla poszczególnych kombinacji cyfr i sie go najpierw nauczy.

W sumie to wszystkie techniki, nawet jakieś najdziwniejsze są OK, jeżeli przynoszą oczekiwane efekty :razz:

Stefan Łapicki - Nie Lip 15, 2007 12:50 pm

Dlatego ja proponuje same litery, może nawet lepiej same samogłoski, łatwo się je wymawia po sobie, więc prosto sobie zapamietać :P . Kurcze, musze w końcu się zająć tym blidfoldem :P .
Goater - Nie Lip 15, 2007 10:44 pm

Podsłuchałem jak Kuti tłumaczył jak układa, ale niewiele zrozumiałem. Wygląda na to, że on całą kosteczkę zapamiętuje wzrokowo - bez rozkładania jej na cykle. Układa natomiast stylem dowolnym. Głównie permutacja U i T, jednak kompletnie olewa orientację klocków. Przykładowo zmianę orientacji krawędzi FU wykonuje za pomocą ruchu M.
Przynajmniej tak mi to wyglądało...

maxior_6 - Nie Lip 15, 2007 10:47 pm

Zarejestrowaliście jakieś jego blindy ??
Goater - Nie Lip 15, 2007 10:58 pm

Ktoś tam coś nagrywał, więc pójdzie w świat na pewno.

Na rozgrzewce miał prawie same sub-50.

DhuCerbin - Nie Lip 15, 2007 11:55 pm

Goater napisał/a:
Podsłuchałem jak Kuti tłumaczył jak układa, ale niewiele zrozumiałem. Wygląda na to, że on całą kosteczkę zapamiętuje wzrokowo - bez rozkładania jej na cykle. Układa natomiast stylem dowolnym. Głównie permutacja U i T, jednak kompletnie olewa orientację klocków. Przykładowo zmianę orientacji krawędzi FU wykonuje za pomocą ruchu M.
Przynajmniej tak mi to wyglądało...

A nie byl to przypadkiem Pochmannowskie M2/R2? Ta metoda daje naprawde duze mozliwosci. Sam Stefan uklada w 40 sekund a speedcuberem nie jest zbytnio. Jesli dolozyc szybsze rece i szybkie zapamietywanie to mamy Kutiego.

Goater - Pon Lip 16, 2007 12:02 am

On układa złożeniem metody Pochmana z metodą cykli. Freestyle po prostu.
DhuCerbin - Pon Lip 16, 2007 12:07 am

Kai tez ;] Osobiscie nie podoba mi sie strasznie to R2, zbyt duze koszty wobec wykonania, o ile nie masz samych pdowojnych cykli to jest nieefektywny w porownaniu do cykli.
szewc - Sob Lip 28, 2007 6:05 pm

Zupełnie nie wychodzi mi permutowanie rogów. Mam alga: R2 D2 R U R' D2 R U' R i chcę zamienić rogi: UFL>DBL>DRF (przykład z cubemanii, sytuacja po zorientowaniu kantów i rogów oraz częściowym zpermutowaniu krawędzi), ale zawsze zmienia mi się ich orientacja... Działam na ścianie F, po wykonaniu, dajmy na to, takich ruchów przygotowawczych: U' F' D x y x.

Druga sprawa. Korzystam z alga na orientację rogów: R U R' R U2 R' L' U' L U' L' U2 L. Skąd mam wiedzieć, czy zrobić go raz czy dwa razy?

kemot_13 - Sob Lip 28, 2007 6:34 pm

Jeżeli chodzi o orientacje rogów to ja mam dwa algi: ten który podałeś i odwrotny. Jeżeli chcesz wiedzieć ile razy masz wykonać ten alg to najpierw zobacz jak on działa na ułożonej kostce. O wiele łatwiej zrozumiesz jego działanie.
Co od rogów to skąd ty wziąłeś ten alg?? Do zamiany rogów użyj ruchów (R U R' U')x3 ruch dolną ścianą i znowu (R U R' U')x3, np. masz cykl UFR->DFR->DBR. Rozwiązanie: (R U R' U')x3 D' (R U R' U')x3 D ;) . Przy permutacji krawędzi nie trzeba wykonywać ruchów F,F2 (F nawet nie można).

maxior_6 - Sob Lip 28, 2007 7:13 pm

No stary Na zamiane rogów to Kemot napisał bardzo dokładnie ;) musisz posiedzieć
A co do orientacji rogów to posiedz chwile i z czasem bedziesz wiedział czy zastosować ten czy odwrotny ;)

kemot_13 - Sob Lip 28, 2007 9:05 pm

Rozwiązanie twojego cyklu szewc to: U' [ruch przygotowywujący] D2 (R U R' U')x3 D2 (R U R' U')x3 U [cofnięcie ruchu przygotowywującego]
kemot_13 - Sob Lip 28, 2007 10:26 pm

Tak, zmienia. Ale w animacji flash jest to uwzględione i dodana jest orientacja tych rogów. Moje rozwiązanie do tej sytuacji: (B' D R2) [uchy przygotowywujące] y permutacja V y' (R2 D' B) [cofnięcie ruchów przygotowywujących]. Jak masz jeszcze jakieś pytania to wal śmiało ;)

EDIT: Permutacja musi być robiona na U lub D, a w ruchach przygotowywujących rogów nie możesz wykonywać ruchów pojedyńczych (inaczej zmieni ci się orientacja rogów).

Mike - Nie Lip 29, 2007 11:51 am

A co zrobić w takim przypadku:
URF->DRF
UBR->DBL
?

kemot_13 - Nie Lip 29, 2007 12:19 pm

Ja bym rozwiązał to w ten sposób:
- najpierw rogi UBR->DBL
(D F2) permutacja T (F2 D')
- teraz rogi UFR->DFR
(D2 B2) permutacja T (B2 D2)

maxior_6 - Nie Lip 29, 2007 3:09 pm

Ja bym zrobił tak samo ;)
Mozna też zoabczyć przyoadki permutowania rogów tutaj http://www.cubefreak.net/...bing_guide.html
tak pod koniec straony ;)

Rafał Guzewicz - Nie Lip 29, 2007 5:58 pm

a nie prościej:

L2 R'FRF'x3 L2 :smile:

maxior_6 - Nie Lip 29, 2007 6:05 pm

O kurcze pomyliłem się.........
Pewnie że zrobił bym tak jak rafał to oczywiste ;)
Pomyliłem się z UFR > DFR , UBR > DBR
:P

Mateusz Burnicki - Nie Lip 29, 2007 8:27 pm

maxior_6 napisał/a:
UBF > DBF


teraz chyba znowu się pomyliłeś, takie klocki nie istnieją, chyba, że używasz jakiejś innej notacji :P

maxior_6 - Nie Lip 29, 2007 9:36 pm

Spoko ;) W każdym bądż razie wiadomo o co chodzi ;)
Goater - Nie Lip 29, 2007 11:18 pm

Nie wiem, czy wszyscy znają ten trick, ale niektórym może się przydać.

Jak złożyć dwa cykle w jeden?
(a1 a2 ... ai) (b1 b2 ... bj) ~ (a1 a2 ... ai b1 b2 ... bj b1)

Można to wykorzystać przy rozwiązywaniu parity. Przykład (losowy):
RU -> FR i FL -> DB daje RU -> FR -> FL -> DB -> FL .

kemot_13 - Nie Lip 29, 2007 11:31 pm

Fajne, ale ja teraz czego innego będę się uczył :)
maxior_6 - Pon Lip 30, 2007 5:56 pm

Kemot co kombinujesz??
MDP Kot - Czw Sie 09, 2007 6:20 pm

W blindfoldzie dopiero raczkuję, ale widzę, że poszukujecie alga który wymyśliłem kilka dni temu :-)

Odpowiedź na pytanie z przed kilku postów :

UFR > DBR , UBR > DBR --> U2 - ( R'U-RU' ) 3x ( RU'-R'U ) 3x - U2

Szybkie i zgrabne. Wymyśliłem go na układ :

LUF<->RDF , BUL<->BDR --> ( R'U-RU' ) 3x ( RU'-R'U ) 3x

:-)

Mike - Sob Sie 18, 2007 10:59 am

A co byście poradzili w przypadku:

UBL-> DBL; DFR->DBR ?

maxior_6 - Sob Sie 18, 2007 11:19 am

B' L ( F R' F' R ) x3 L' B ;)
kemot_13 - Sob Sie 18, 2007 11:20 am

Ja bym to zrobil na 2 razy:

1- x2 permutacja T x2
2- z2 D2 F2 permutacjia T F2 D2 z2

Goater - Sob Sie 18, 2007 1:50 pm

Maxior, walnąłeś się.

To moja propozycja:
z F2 L (permutacja H) U2 L' F2 z'

maxior_6 - Sob Sie 18, 2007 1:57 pm

Znowu się walnełem ?? :???:
No to w takim razie zrobił bym to jak kemot ale nie x2 tylko R2

Mike - Sob Sie 18, 2007 3:39 pm

No niestety maxior, faktycznie. Ale spok :)
Goater jak zwykle rzucił pll H i U2 czyli oryginalne rozwiązanie :)
Ale przypadek niełatwy, ja ostatecznie podczas próby rozwiązałem to
DF2 PLL Y F2D' ; R2 U' PLL R U2 R2 ...
kiepsko, więc pytam jak wy to zrobilibyście.

Rafał Guzewicz - Sob Sie 18, 2007 6:12 pm

Myślę, że to jest dość szybkie:

D' R2 D2 y (R'FRF')x3 y' D2 R2 D

Ogólnie wszystkie sytuacje da się sprowadzić do R'FRF'.

Goater - Nie Sie 19, 2007 12:07 pm

PLL H i U2, bo ta sekwencja zamienia: FRU <-> BLU, FLU <-> BRU.

Dodam tylko, że gdybym już to miał robić na dwa razy, to nie wplątywałbym w to krawędzi (w tym przypadku). Po prostu wykorzystałbym ten trick, który pokazywałem i zrobiłbym: BLD -> BLU -> BRD -> FRD -> BRD ( -> BLD ) .

Szacunek dla Rafała.

kemot_13 - Pon Sie 20, 2007 10:54 pm

Cos dla osob chcacych nauczyc sie blinda:

http://www.youtube.com/watch?v=LSNSp_EvxC0 - przykladowe ulozenie z komentarzem (do zapamietywania i ukladania)
http://www.youtube.com/watch?v=zJ17V_45NF8 i algorytmy rownierz z komentarzem.

Powodzenia ;) Mam nadzieje ze komus to pomoze (a tak przez przypadek znalazlem :P )

Klaudia153 - Czw Lis 01, 2007 8:57 pm

mam pytanie a nie chce mi sie czytac regulaminu (o ile w ogole to pisze w regulaminie): czy w multiblindfoldzie musze ukladac kostki w kolejnosci od pierwszej zapamietanej do ostatniej, czy moge sobie wybierac ktora chce ulozyc, ze np. zaczne od tej co ją na koncu zapamietywalam?
Stefan Łapicki - Czw Lis 01, 2007 9:17 pm

Oczywiście, że możesz układać w dowolnej kolejności :P . Ja byłbym nawet zdania, że możesz zacząć układac następną kostkę nie skończywszy pierwszej, np. najpierw ulozyć rogi na wszystkich kostkach :P . Ja się nie dopatrzyłem w regulaminie czegoś co by tego zabraniało :P .
kemot_13 - Pią Lis 02, 2007 3:46 pm

A czy masz jakąś metode do multiblinda Klaudia? Czy zwykłym systemem układasz?
Klaudia153 - Pią Lis 02, 2007 9:24 pm

co znaczy zwyklym?
wiem jak zapamietac duzo kostek- to nie problem . ale zeby zrobic to szybko.... nad tym sie trzeba glowic.. :roll:
z reszta narazie u mnie wszystko w teorii, bo nie odkrylam jeszcze przyjaznej lekkiej metody na rogi. :razz:
a Ty jak kemot ukladasz?
:grin:
p.s. nie nastawiajcie sie na osiagniecia z mojej strony... jestem duzo nizej poziomem od was w ukladaniu jednej kostki blindem :sad: :wink: .

kemot_13 - Pią Lis 02, 2007 9:43 pm

Zwykłą metodą, czyli taką jak się układa pojedyńcze ułożenie blinda. Pytam czy układasz zwykłym systemem, ponieważ słyszałem o innych metodach dotyczących multiblinda np. The journey method.
Klaudia153 napisał/a:
wiem jak zapamietac duzo kostek

A możesz zdradzić jak?

Klaudia153 - Pią Lis 02, 2007 9:55 pm

wyobraznia:) to jest zrodlo wszelkich osiagniec

zwykla metoda do zwyklego blinda czyli jak? bo kazdy robi to inaczej przeciez...

Mat256 - Pon Lis 05, 2007 8:42 pm

Po pierwsze, chciałem powiedzieć big SORY za mą niedokładność w pisaniu tego posta.
Po drugie, co do bld to nie rozumiem kiedy kanty czy rogi są dobrze zorientowane, bo permutacje to jeszcze kumam ale orientacja to prawdziwa udręka.

maxior_6 - Pon Lis 05, 2007 8:57 pm

R U R' U R U2 R' L' U' L U' L' U2 L
L' U' L U' L' U2 L R U R' U R U2 R'
L' U2 L U L' U L R U2 R' U' R U' R'
R U2 R' U' R U' R' L' U2 L U L' U L

To są algi na orientacje rogów. Róg jest dobrze zorientowany kiedy biały albo żółty kolor znajduje się na ściankach U albo D (Na górze lub na dole) Łatwe.

http://www.cubefreak.net/...bing_guide.html

Tu są algi na kanty

Jeśli kant ma żółty lub biały kolor to jest dobrze zoriantowany jeśli znajduje się na ściance U, D, F, B
Są 4 kanty które nie mają żółtego koloru jeśli układasz że przed sobą masz zielony albo niebieski kolor to Kanty o kolorze czerwonym lub pomarańczowym muszą być na ściance R lub L

Mike - Pon Lis 05, 2007 9:26 pm

maxior_6 napisał/a:
R U R' U R U2 R' L' U' L U' L' U2 L
L' U' L U' L' U2 L R U R' U R U2 R'
L' U2 L U L' U L R U2 R' U' R U' R'
R U2 R' U' R U' R' L' U2 L U L' U L


Swoją drogą, po co aż 4 algi? Przecież 2 z nich sa niepotrzebne... Wystarczy zrobić U2 :)

maxior_6 - Pon Lis 05, 2007 9:33 pm

skopiowałem to z blindfold 2x2 z mojego posta. Szczerze to nie wiem o co chodzi... Napisz coś o tym U2
Mike - Pon Lis 05, 2007 9:59 pm

Chodzi mi o to, że pierwszy i trzeci alg, to tak samo jak U2 i drugi, oraz U2 i czwarty. Po co sobie utrudniać? ;)
maxior_6 - Pon Lis 05, 2007 10:04 pm

i tak nie kumam ;/ Ale spox ja blinda umiem :P
Stefan Łapicki - Pon Lis 05, 2007 10:14 pm

Chodzi o to, że te algi są lustrzane, więc czy wykonasz pierwszy z nich, czy też obrócisz kostkę o y2 i wykonasz drugi, to nie ma różnicy, więc nie potrzeba się uczyć obu, choć w praktyce lepiej obu używać :P .
maxior_6 - Pon Lis 05, 2007 10:17 pm

Ale one też są trudne jak nie wiem co... Mat kumasz coś z tego ?
kemot_13 - Pon Lis 05, 2007 11:22 pm

J awole używać dodatkowo tych lustrzanych. Są proste i wygodne, a zaoszczędzi sie c zas na robieniu U2 ;)
CoCo - Pon Lis 05, 2007 11:28 pm

wreszcie moge cos powiedzieć tu :D co prawda jeszcze nie ulozylem ale to kwestia czasu ;P

Jeżeli chodzi o orientacje rogów to korzystam z :

(R U R' U R U2 R' ) (L' U' L U' L' U2 L)
(R U R' U R U2 R' ) U (PERMUTACJA U2) U
(L' U' L U' L' U2 L) U' (Perm U1 ) U'
R U2 R' U2 F L' U2 L U2 L F L' F2
(L R U2) (L' U' L U' L' )(R' U2 R U R' U)
(L' U' L U' L' U L U' L' U2 L ) PERM U1

bmr-biker - Wto Lis 06, 2007 1:22 pm

OMG :O po co tego tyle, ja używam jednego tyle że czasem robię y i ten alg wtedy obraca róg z dolnej i z górnej warstwy. Lajtowo do zapamiętania, a wykonanie bardzo szybkie. To ten alg z Cubemanii.
Stefan Łapicki - Wto Lis 06, 2007 1:58 pm

Tylko pytanie jeszcze w ilu algach średnio orientujesz rogi :P ? Ja zawsze w 3 albo mniej, na ogół w dwóch.
kemot_13 - Wto Lis 06, 2007 3:22 pm

Maximum 2
CoCo - Wto Lis 06, 2007 4:17 pm

2-3 (3 bo czasami smiesznie sie ustawiają rogi i zamiast tracic czas na wymyslanie setupu to zeby zrobic w 2 ,robie w 3 ) az tyle hmm? 2 były ktorych sie musialem nauczyc ;D
Mike - Wto Lis 06, 2007 7:14 pm

Stosujecie algi, ktore obracają od razu więcej niż 2 rogi?

edit. Zapodajcie te algi, ok? dziex

Stefan Łapicki - Wto Lis 06, 2007 7:16 pm

No oczywiście inaczej 8-miu rogów byśmy dwoma, czy trzema algorytmami nie ułożyli :P .

P.S. popatrz na algi podane przez CoCo, ogólnie ja na ogół robie OLLa i potem jakiegoś PLLa, tylko algi na dwa rogi stosuje inne, takie jak większość :P .

DhuCerbin - Wto Lis 06, 2007 9:29 pm

Nie ukladam blinda jakos specjalnie, ale uzywam algow, ktore znam z innych dyscyplin ;)

F2 L F2 L' U2 R U' R' F2 R' F2 R U' (13f*)
F2 R D' B2 D R' F2 R D' B2 D R' (12f*)
R B2 R' D F2 D' R B2 R' D F2 D' (12f*)
D F' U' B U' B U' F U2 B2 D' R2 U (13f)
F' U2 B2 D B' U B' U B' D' B F R2 (13f)
U' B U' F U' F U' B' D U R2 D' F2 U' (14f)

Bezproblemowe mirrory/symetrie daja mi tzw. distinct solutions dla 2 i 3 niezorientowanych rogow. Zadnych setupow.

Dragoste - Sro Lis 21, 2007 11:21 am

Witam

Mam problem ze zrozumieniem kiedy krawędź jest dobrze zorientowana, a kiedy nie :S
Z artykułu na kostkarubika.eu Rozumiem, że klocek ze ściany U i D jest jest na jednej z tych ścian, to sprawa wygląda podobnie jak z rogami czyli jeśli jest odp. kolor w górę( lub w dół) to jest dobrze zorientowany, ale nie rozumiem orientacji klocków ścian F/F/R/B, oraz klocków ze ścian U/D gdy są na ścianie L/R.

Czy mógłby ktoś pomóc, i wyłożyć to jakoś łopatologicznie? ;>

Z góry dzięki

pepkin88 - Sro Lis 21, 2007 12:50 pm

Jeżeli jakiś klocek możesz przesunąć na swoje miejsce z dobrą orientacją nie robiąc ruchów R, R' oraz L i L' to znaczy, że klocek jest dobrze zorientowany.
kemot_13 - Sro Lis 21, 2007 1:57 pm

Należy dodać, że wtedy podczas permutacji nie można wykonywać ruchów L L' R R'.
pepkin88 - Sro Lis 21, 2007 2:58 pm

Zapomniałem, nie można też permutować na ścianach L i R.
Dragoste - Sro Lis 21, 2007 3:24 pm

"Przesunąć" oznacza niekoniecznie jeden ruch? Np F' D2 ?
Mike - Sro Lis 21, 2007 4:22 pm

Dokładnie, to nie musi być koniecznie jeden ruch :)
Dragoste - Sro Lis 21, 2007 4:54 pm

Już do tego doszedłem zanim napisałeś, ale dzięki, teraz jestem na 100% pewny ;)

Już nawet w końcu permutację załapałem jak robić, teraz przećwiczyć, i brać się za próbę zapamiętywania. :)
Czyli już w 1% potrafię blindfolda :D

Edit:
Poprawka: załapałem permutację krawędzi, jeszcze rogi... czyli potrafię blindfolda w 0.5% :D

Blake - Sob Lis 24, 2007 11:01 pm

Ja na sprawdzanie orientacji krawędzi stosuję takie 4 zasady:

jeżeli sprawdzamy krawędź ze ściany U lub D:
1. ta krawędź ma kolor ściany U lub D - musi być zwrócona tym kolorem do góry albo na dół
2. otherwise ta krawędź ma kolor ściany F lub B i ten kolor nie może być zwrócony do góry lub na dół

jeżeli sprawdzamy krawędź z pierścienia E:
3. ta krawędź ma kolor ściany U lub D - musi być zwrócona tym kolorem na bok (do ściany R lub L)
4. otherwise każdy ze stickerów tej krawędzi musi być przy środku tego samego lub przeciwnego koloru.

Te metody łatwo zapamiętać i każdą krawędź można rozpoznać na pierwszy rzut oka :)

Jeśli chodzi o rogi to rozpoznanie i zapamiętanie orientacji to banał, a na permutację stosuję alg z kostkirubika.eu, jest prosty jak drut i równie skuteczny ;)

Dragoste - Sro Lis 28, 2007 7:44 pm

Jeśli o permutację rogów chodzi... Nie rozumiem, jak się ma zapamiętany cykl do schematu układania... Mógłby mnie ktoś oświecić? :smile:
Stefan Łapicki - Sro Lis 28, 2007 10:16 pm

Generalnie jest tak, masz jakiś tam cykl rogów i najpierw patrzysz na pierwsze trzy w tym cyklu i robisz taką permutację (być może trzeba jakieś ruchy przygotowawcze zrobić), żeby pierwszy róg poszedł na miejsce drugiego, drugi na trzeciego, a trzeci na pierwszego. W ten sposób dwa pierwsze rogi są już ułożone, a trzeci przeszedł na miejsce pierwszego. Teraz patrzysz na kolejne trzy rogi (jednym z nich jest oczywiście róg trzeci :P ). I teraz znowu robisz odpowiedną permutację i tak powtarzasz aż skończy się cały cykl, albo zostaną dwa rogi.
Dragoste - Czw Lis 29, 2007 12:54 pm

Dzięki Stefan, Hiram wczoraj mi już wszystko wytłumaczył na gg :)
Dzięki mu za to.

maciekcube - Nie Gru 23, 2007 9:03 pm

Tomahawk pisze za rog jest dobrze zorientowany jesli jego wskaznik jast na U lub D. Ale jesli mam cykl:DLF->URF->DRF to jeśli URF jest dobrze zorientowany to na DRF bedzie zle zorientowany
maxior_6 - Nie Gru 23, 2007 9:10 pm

No bo musisz zrobić takie setupy żeby nie zepsuć orientacji rogów czyli biały albo żółty na D lub U
maciekcube - Nie Gru 23, 2007 9:13 pm

Czy moze byc np. U' B U2 ?
maxior_6 - Nie Gru 23, 2007 10:38 pm

Może być np. D R2
Tak żeby wykonać np. permuatcje A I nie zepsuć orientacji rogów

CoCo - Nie Gru 23, 2007 11:05 pm

Ruchy U , D i wszystkie podwójne są dozwolone przy permutacji rogów.

Biker dobre pytanie, bo chyba do blinda trzeba miec jakies pojęcie o działaniu kostki 3x3 ;]

A żeby ładnie rozwinąć temat :

Sposób układania większych kośći (4x4, 5x5) wymysliliscie sami czy gdzieś jest podana jakaś technika (na forum widze 4x4 blind ) , bo nie ukrywam, ułożenie 5x5 blindem to jedno z moich marzeń :)

kemot_13 - Sro Gru 26, 2007 12:15 am

Ja tylko mówiłem, że mi się nie podoba, zwłaszcza zapamiętywanie. Moim zdaniem najlepszy jest freestyle 3-cykle.
maxior_6 - Sro Gru 26, 2007 12:01 pm

A co w M2R2 jest do wkuwania ?? Na rogach się nie znam ale w kantach nic nie trzeba wkuwać, tylko chyba więcej kombinować
kemot_13 - Sro Gru 26, 2007 2:09 pm

"M2 jest jak F2L. Zrobisz 2-3 razy i już umiesz."
Wystarczy zrozumioeć idee algów i wszystko. Tak jak pisał CoCo. Moim zdaniem wkuwanie na pałe algów do M2 nie ma sensu.

DhuCerbin - Sro Gru 26, 2007 7:59 pm

kemot_13 napisał/a:
Moim zdaniem najlepszy jest freestyle 3-cykle.

Rzekomo "innowacyjne" TuRBo? ;] Metoda ma te wade, ze jest strasznie wrazliwa na orientacje krawedzi. Bad casy zdarzaja sie nagminnie. Czasem warto samemu zorientowac wszystkie krawedzie a korzystac z dobrodziejstwa wielu orientacji podczas zwyklego permutowania. Zamiast wykonywac fikusne setupy mamy ulatwiona sprawe. Moim zdaniem, grunt to umiec rozpoznac dobrze zle przypadki na scramblu.

kemot_13 - Sro Gru 26, 2007 10:21 pm

To nie jesty do końca Turbo Method, ponieważ używam podczas niej tylko permutacji U, bez żadnych wariacji. Poza tym przy 3-cykle freestyle nie tracimy czasu na rozpoznanie źle zorientowanego klocka.
Stefan Łapicki - Czw Gru 27, 2007 2:48 pm

Ja tam jestem po stronie M2, tych algów nie trzeba wkuwać, bo są naprawdę intuicyjne, a jak dla mnie jest jeden poważny plus, brak setupów :P . Twoja metoda kemot też wygląda interesująco, zapamiętywanie jest takie jak w M2, ale rozwiazujesz dwie krawędzie naraz, no ale gorsze setupy i alg U robi się chyba dłużej niż algi z M2 :P .
kemot_13 - Czw Gru 27, 2007 7:50 pm

Około 2 setupów i premutacja U. Jak się poćwiczy można robić to bardzo szybko. Ja musze popracować jeszcze trochę nad płynnością. No i zostaje mi jeszcze trening rogów. A jakie macie metody na rogi i jak zapamiętujecie?
maciekcube - Czw Gru 27, 2007 8:07 pm

kemot_13 napisał/a:
Około 2 setupów i premutacja U. Jak się poćwiczy można robić to bardzo szybko. Ja musze popracować jeszcze trochę nad płynnością. No i zostaje mi jeszcze trening rogów. A jakie macie metody na rogi i jak zapamiętujecie?


Ja robie takie permutacje zeby wszystkie rogi sprowadzic do swojej warstwy na U lub D. potem permutuje bez zadnych setupow bo tylko na jednej warstwie. Zapamietuje sie szybko i latwo robi. myslalem o zastosowaniu tego tez w kantach ale nie mialem czasu tego testowac :lol:

CoCo - Czw Gru 27, 2007 9:18 pm

dluzej schodzi niż byś normalnie robił ;) bo zapamietujesz, które mają iść na U lub D a potem musisz sobie wyobrazic która A perm (lub E :D )
maciekcube - Czw Gru 27, 2007 10:14 pm

Ale jesli robisz zwyklym sposobem to duzo czasu tracisz na sprawdzenie jak trzeba bedzie rog zorientowac zwlaszcza w perm. A kiedy jest duzo setupow. :shock:
shatan - Czw Gru 27, 2007 10:20 pm

maciekcube napisał/a:
Ale jesli robisz zwyklym sposobem to duzo czasu tracisz na sprawdzenie jak trzeba bedzie rog zorientowac zwlaszcza w perm. A kiedy jest duzo setupow. :shock:


a spróbuj zrobić (R U R' U') 3 razy potem np D lub D' lub D2 i znowu (R U R' U') 3 razy

kemot_13 - Czw Gru 27, 2007 10:51 pm

Shatam, metoda maciekcube'a odnośnie rogów przypomina mi twoją metode, którą pokazywałeś mi na MP.
CoCo ma racje, za dużo czasu zajmuje układanie przy takiej technice.
A jak z zapamiętywaniuem używacie cyfr czy wzorkowo? A może jeszcze coś innego?

CoCo - Czw Gru 27, 2007 11:09 pm

Ja sie pytałem kiedyś tam (Kemot nawet nie wiem czy nie Ciebie) czy wlasnie tak by nie było łatwiej, ale zostałem utwierdzony ze to beznadziejny pomysl ;D.

Powiem tak ;) Blinda opuścilem z braku czasu i chęci (głównie czasu ;D) teraz sobie próbuje raz na jakis czas. Rogi staram sie nie robić historyjek bo zwykle je zapominam (w czasach świetności zapamiętywałem wzrokowo) (Rogi robie na samym koncu).

kemot_13 - Czw Gru 27, 2007 11:17 pm

CoCo napisał/a:
Ja sie pytałem kiedyś tam (Kemot nawet nie wiem czy nie Ciebie) czy wlasnie tak by nie było łatwiej, ale zostałem utwierdzony ze to beznadziejny pomysl ;D.

To nie byłem raczej ja. Moim zdaniem histroryjki do blinda 3x3 są zbyt wolne.

CoCo - Pią Gru 28, 2007 12:21 am

Ale dużo łatwiej to wszystko spamiętać. Może wyjaśnie, bo te historyjki moje to raczej nie są takie, jakie sie mogą wydawać ;D.

np.

UF -> UL -> UB -> FR -> FL -> DF -> DL -> BL -> BR -> UF
1-> 4-> 2-> 5-> 6-> A-> D-> 8-> 7-> 1
T -> R -> N -> L -> J -> P -> D -> W -> K -> T

TaRaN LeJe Po DaWKa (xD)

Jeżeli miałbym zrezygnować z historyjkowej metody to tylko liczby. Lub wzrokowo xD

kemot_13 - Pią Gru 28, 2007 12:39 am

To raczej wygląda mi na literki. U mnie wyglądałoby to tak:
UF -> UL -> UB -> FR -> FL -> DF -> DL -> BL -> BR
B -> G -> C -> L -> F -> A -> E -> H -> J
BiGC LFA EHiJ (XD)

CoCo - Pią Gru 28, 2007 1:03 am

Ja np. nie moge takiego bełkotu zapamietać ;) , Już szybciej liczby ;]. Kiedyś miałem ambitny plan, żeby sobie stworzyć gotowe wyrazy dla 3-4 literek, ale stwierdziłem, ze mi sie nie chce xD
Stefan Łapicki - Pią Gru 28, 2007 7:47 am

A ja właśnie bardzo łatwo zapamiętuje taki bełkot :P , dlatego po kilku dniach z blindem zrezygnowałem z cyfr :P .
maciekcube - Pią Gru 28, 2007 1:06 pm

Ja cala kostke zapamietuje wzorkowo. Zamykam oczy i mam przed nimi caly obraz kostki i lamana ktora idzie od jednego kantu lub rogu do drugiego. najpierw zapamietuje rogi i te sa w najtrwalszej pamieci a kanty zapamietuje na koncu i sa w tej ,,najplytszej'' pamieci. potem kanty robie jako pierwsze a pozniej rogi, bo te najlepiej pamietam.
PS jesli mam wszystkie rogi dobrze zorientowane to i tak najczesciej jesli perm A lub E nie jest wykonywana na U ani D to zmienia orientacje rogow.

CoCo - Pią Gru 28, 2007 1:58 pm

To w jakim czasie układasz :P
pepkin88 - Pią Gru 28, 2007 3:45 pm

maciekcube napisał/a:
Zamykam oczy i mam przed nimi caly obraz kostki i lamana ktora idzie od jednego kantu lub rogu do drugiego. najpierw zapamietuje rogi i te sa w najtrwalszej pamieci a kanty zapamietuje na koncu i sa w tej ,,najplytszej'' pamieci.

W obu tych przypadkach pamięć jest tak samo trwała. Jest to pamięć któtkortwała, w której informacje są zachowane zazwyczaj do pierwszego ich użycia (chyba, że się czeka za długo i zostają one nadpisane innymi informacjami).

Co do blindfolda to chciałem wymyślić taki sposób, żeby się wykuć pewnych gotowych wzorców, a potem te właśnie wzorce identyfikować na kostce, co daje mniej informacji do zapamiętania przy jednym zapamiętywaniu kostki.

maciekcube - Pią Gru 28, 2007 4:06 pm

Po czesci zgadzam sie z pepkinem ale wczesniej zapamietywalem najpierw kanty potem rogi i ukladalem w takiej wlasnie kolejnosci. I czasami po ulozeniu kantow w znacznym stopniu zapominalem rogi a jesli najpierw ucze sie rogow a potem kantow i zaczynam ukladanie od kantow nie mam najczesciej juz tego typu problemow. :razz:
I jeszcze jedna sprawa: jesli mam perm. E to czy zawsze musze robic takie setupy zeby spermutowac na U lub D :?: :?: :?:

Stefan Łapicki - Pią Gru 28, 2007 5:04 pm

Tak, w przeciwnym bądź razie może zmienić się orientacja rogów.
maciekcube - Pią Gru 28, 2007 6:40 pm

Shatan napisal:
a spróbuj zrobić (R U R' U') 3 razy potem np D lub D' lub D2 i znowu (R U R' U') 3 razy

Zapomniales chyba dodac ze te ruchy trzeba cofnac: D' na D, D na D' i D2 na D2 :???:

Shadet - Pią Gru 28, 2007 8:08 pm

właśnie nie zapomniał....w niektórych przypadkqch nie trzeba..
CoCo - Pią Gru 28, 2007 8:30 pm

shadet!? ;D Podaj prosze jakiś przykład kiedy NIE trzeba ;]

Również (R'F R F') x3 sie przydaje ;]

bmr-biker - Pią Gru 28, 2007 8:42 pm

Shadet napisał/a:
właśnie nie zapomniał....w niektórych przypadkqch nie trzeba..


OMG :D

Jak jest z cyframi do rogów? Ktoś używa tej metody zapamiętywania?

Stefan Łapicki - Pią Gru 28, 2007 9:09 pm

Ja używam, choć nie wiem czy nie zmienić na litery bądź wzrokowo :P .
DhuCerbin - Pią Gru 28, 2007 9:56 pm

Kemot - historyjki zbyt wolne? Miales z nimi na serio do czynienia, czy tylko tyle co na stronie Pochmanna? Ja swojego czasu chodzilem na kursy pamieci i to naprawde swietne metody sa.
kemot_13 - Pią Gru 28, 2007 9:57 pm

No miałem do czynieinia tylko na stronce Pochamnn'a :D . A w jakim czasie możnaby zapamiętać krawędzie używając historyjek?
CoCo - Pią Gru 28, 2007 10:29 pm

Będąc przygotowanym do zapamiętywania (mam na myśli gotowe wyrazy na określone cykle) to idzie błyskawicznie. W przypadku wymyślania na bierząco wyrazów na pewno schodzi dłużej, ale zapamiętanie jest dużo prostsze (tak jak już pisałem wczesniej i teraz pisze Dhu ;) )
gluki - Sob Gru 29, 2007 11:22 am

Cytat:
shadet!? ;D Podaj prosze jakiś przykład kiedy NIE trzeba ;]

ja podam:)
np w sytuacji kiedy ruch przygotowawczy jest taki sam jak ten, ktory trzeba cofnac na koncu alga. Tzn poprostu te ruchy nam sie pozniej skracają.

maciekcube - Sob Gru 29, 2007 1:33 pm

Czy masz na mysli to ze np. w ciagu: UF->UB->DL->UF nie musze robic na poczatku i na koncu 2xR2 tylko po prostu U Fs R2 Bs U :?:
CoCo - Sob Gru 29, 2007 1:38 pm

No a na logike?

Nie. Mówimy teraz o rogach a nie o krawędziach. W ogole co to za metoda? :D Ja bym to zrobił

L2 U (permutacja U) U' L2

Mike - Sob Gru 29, 2007 3:56 pm

CoCo napisał/a:
W ogole co to za metoda?

Bardzo fajna metoda, nie wiem, czy Ty wiesz, Coco, ale na 3-cykl krawędzi własnie Fs R2 Bs U2 to najkrótszy algorytm. (to samo: M U2 M' U2)

Jednak maciekcube-ie:
UF->UB->DL->UF w tym cyklu należy wykonać U' Bs L2 Fs U'
Twój algorytm działa dla cyklu UF->UB->DR->UF :)

Nie musisz wykonywać na początku ruchu przygotowawczego R2 bądź L2, ponieważ skraca on się z pierwszym ruchem Twojej permutacji U :)
pzdr

maciekcube - Sob Gru 29, 2007 7:08 pm

A sorry literowka z krotkich algow polecam jeszcze M2 U2 x2 :lol: A takze wymyslone przeze mnie: R2 U2 x3 oraz R2 U x5 R2 lub R2 U' x5 R2 :mrgreen:
Tonguei - Sob Gru 29, 2007 11:42 pm

Czy żeby uczyć sie blinda trzeba już być super zaznajomionym z kocha (czasy sub 20 itp...) ?
kemot_13 - Sob Gru 29, 2007 11:47 pm

Tonguei napisał/a:
super zaznajomionym z kocha (czasy sub 20 itp...) ?

To są średnie czasy :D

A tak serio to trzeba mieć jakieś doświadczenie. Moim zdaniem poniżej 30 sek. wystarczy [średnia].

CoCo - Nie Gru 30, 2007 12:17 am

przyzwyczaiłem sie do permutacji U ale sprawdze sprawdzę. Mike wiedziałem, że istnieją alternatywne algi na 3-cycle (chociażby jak Goater pisał o rozwiązaniu shatana (18 ruchów jakoś tak) ) . Sprawdzę ;]
Stefan Łapicki - Nie Gru 30, 2007 1:30 am

A ja tam uważam, że za blinda może brać się każdy, to nie ma nic wspólnego z układaniem na czas, no może trochę jeśli się chce mieć czasy poniżej 2 min :P .
shatan - Nie Gru 30, 2007 7:33 am

Tonguei napisał/a:
Czy żeby uczyć sie blinda trzeba już być super zaznajomionym z kocha (czasy sub 20 itp...) ?


"super zaznajomiony" z kostką to wcale nei oznacza według mnie (i wielu innych) że się układa szybko.. można układać w 10 minut, ale i tak wiedzieć o kostce więcej niż ktoś kto układa w 15 sekund...



CoCo napisał/a:
przyzwyczaiłem sie do permutacji U ale sprawdze sprawdzę. Mike wiedziałem, że istnieją alternatywne algi na 3-cycle (chociażby jak Goater pisał o rozwiązaniu shatana (18 ruchów jakoś tak) ) . Sprawdzę ;]



rozwiązanie to miało ostatecznie 16 ruchów, a ten "alg" o którym mówisz to zwyczajna permutacja U czyli R2 U F B' R2 F' B U R2 i naprawdę jest to jeden z najprostszych procesów, do którego praktycznie każdy może sam dojść :] podobnie z permutacją H
R L U2 R' L' F' B' U2 F B wiele jest takich prostych "algów" które sie mogą do blindfolda przydać, , wystarczy chcieć i można sobie naprawdę układanie "na ślepo" uprościć :]

maciekcube - Wto Sty 01, 2008 5:46 pm

A jesli ktos chce nauczyc sie blinda uczac sie jak najmniejszej ilosci algow to tak naprawde wystarczy umiec 5 algow (na orientacje rogow, krawedzi i na permutacje rogow i krawedzi a takze jeden do parity errorow. jednak wowczas jest bardzo duzo setupow i przekladania kostki i wiele rzeczy moze sie pomylic. dlatego warto jest sie nauczyc ich wiecej a zwlaszcza takich permutacji gdzie zamienia sie miejscami 2 kanty i 2 rogi, np. J, T, N, Y itp :grin:


I jeszcze jedno pytanie: otoz zapamietuje kostke cala wzorkowo jak juz z reszta pisalem wczesniej i ta metoda jest nawet dobra bo blindfold wychodzi mi przy niej ale mam wraznie ze zajmuje mi to dosc duzo czasu bo ok. 5 min. Jak myslicie czy warto jest przejsc na cyferki, literki lub historyjki czy myslicie ze to kwestia indywidualna bo widze ze zdania na ten temat sa raczej podzielone :?:

maxior_6 - Sob Sty 05, 2008 11:43 pm

Ja zapamiętuje cała kostke wzrokowo i za czasów kiedy byłem dobry w blindfold to wychodziło mi to w około 50-55s a teraz tą samą metodą w około 70-80s
(bardzo długo nie układałem blinda, potrenuje przed GO ;) )

Hiram - Nie Sty 06, 2008 12:00 am

Nie wydaje mi się, żeby z wzrokowym zapamiętywaniem dało się zrobić jakieś cuda.
W sumie jak ktoś długo będzie trenował to może dojdzie do jakiegoś w miarę zadowalającego poziomu, ale chyba nie warto.

Literki są wg mnie bezwzględnie najszybsze i mogą przegrywać tylko ze wzrokowym na najwyższym poziomie (takim gdzie się patrzy na kostkę 10s i się układa praktycznie), bo jak jeszcze sie zapamiętuje w 20s to nadal literki są lepsze wg mnie.

Cyferki jeśli ktoś mówi, że lepiej do niego przemawiają i dobrze mu się zapamiętuje, to fajnie. Ja jednak sądzę, że to ze względu na przyzwyczajenie i tyle, przestawienie się na literki to kilka dni pracy, ale nawet jak ktoś lubi cyfry to i tak literki są szybsze, kojarzą się częściej ze słowami, da sie je dopracowywać. No i cyferek jest tylko 10... a liter 24...

Historyjki są niezłe, ale raczej nie do zwykłego 3x3x3, tutaj zajmują za dużo czasu, a informacji jest do zapamiętania niewiele i chyba nie warto aż historii tworzyć. Historyjki, czy inne formy skojarzeń typu roman house, czy friend story (raczej nie pracowałem jeszcze nad tym więc nie znam do końca skuteczności) są wg mnie niezbędne do jakichkolwiek szybkich ułożeń multiblindów i 4x4x4 i 5x5x5.

Mam nadzieję, że w miarę klarownie to opisałem.

Nowym w blindzie polecam od początku uczyć się literek, będzie najlepiej. Sam kiedyś zaczynałem od cyfr i sie nie sprawdziły, potem długi czas układałem na zapamiętaniu w większości wzrokowym i też zejście poniżej 1 minuty (w zapamiętywaniu oczywiście) było trudne. Obecnie korzystam z literek , a zapamiętywanie zrobiło się potwornie szybkie... serio polecam.

czerav - Nie Sty 06, 2008 11:38 am

Hiram mam takie pytanko:
Rogi oznaczasz np od A do H a krawędzie od A do L? Czy np Krawędzie są jakby kontynuacją rogów czyli w tym wypadku oznaczenie od I do S? Mam nadzieje że nie zamieszałem za bardzo :wink:

kemot_13 - Nie Sty 06, 2008 12:23 pm

O ile sie nie myle rogi Hiram zapamiętuje wzorkowo, a krawędzie literkami. Używa M2 więc pewnie używa literek od A do U. Ja używam freestyle 3 cykle i używam literek od A do Z. Różnica wynika stąd, że przy M2 nie moża od razu zorientować krawędzi M-slice, a ja moge od razu zorientować. Rogi też robie wzorkowo. Jeśli się myle to mnie popaw Hiram ;)
maciekcube - Nie Sty 06, 2008 2:10 pm

A ile konkretnie zajamuje tobie Hiram zapamietanie kostki literami i czy mozesz podac mi swoj system liter?

I ile czasu trenowales wzorkowo zeby zejsc sub 1 min. ?

Hiram - Nie Sty 06, 2008 2:29 pm

Czerav:
Rozumiem ty układasz zwykłym 3-cylkem. Tutaj w sumie musisz sam dobrać sobie literki, kiedy ja układałem 3-cyklem korzystałem ze wzrokowego. Ale obecnie chyba poleciłbym, żeby CP było kontynuacją w literkach kantów najlepiej. Orientację kantów i rogów zapamiętuj najlepiej wzrokowo trochę (tzn wyobrażasz sobie jakie ruchy przygotowawcze zrobisz i jakiego alga użyjesz).

Kemot:
Obecnie rogi zapamiętuję wzrokowo. Kanty literkami od A-Z, ale chyba nie mam V,X,Y.

Maciekcube:
Mój system liter służy do układania M2. Jeśli chcesz się nauczyć i masz pytania , nie krępuj się i pisz na gg. Ogólnie niech nikt sie nie krępuje i pisze, chętnie pomogę :)

maciekcube - Pon Sty 14, 2008 6:42 pm

Czy ktos ma dobry i szybki sposob na sprawdzenie orientacji Kantu :?: Bo ja stosuje sposob opisany przez Blake'a:
Jeżeli sprawdzamy krawędź ze ściany U lub D:
1. ta krawędź ma kolor ściany U lub D - musi być zwrócona tym kolorem do góry albo na dół
2. otherwise ta krawędź ma kolor ściany F lub B i ten kolor nie może być zwrócony do góry lub na dół

jeżeli sprawdzamy krawędź z pierścienia E:
3. ta krawędź ma kolor ściany U lub D - musi być zwrócona tym kolorem na bok (do ściany R lub L)
4. otherwise każdy ze stickerów tej krawędzi musi być przy środku tego samego lub przeciwnego koloru.

Ale casem wydaje mi sie ze moze jest jakis szybszy

CoCo - Pon Sty 14, 2008 9:01 pm

Na kostkarubika.eu jest napisany najlepszy sposób ;P

Krawedz jest dobrze zoorientowana jeżeli da się ją doprowadzić na swoje miejsce NIE używając ruchów F lub B (krawędź oczywiście ma być dobrze zoorientowana), jeżeli sie nie da to jest źle zoorientowana

No i do cholery nie ma takiego czegos jak kant ! ;]

shatan - Pon Sty 14, 2008 10:14 pm

CoCo napisał/a:
Na kostkarubika.eu jest napisany najlepszy sposób ;P

Krawedz jest dobrze zoorientowana jeżeli da się ją doprowadzić na swoje miejsce NIE używając ruchów F lub B (krawędź oczywiście ma być dobrze zoorientowana), jeżeli sie nie da to jest źle zoorientowana

No i do cholery nie ma takiego czegos jak kant ! ;]


w pytaniu raczej chodziło jak to najszybciej zauważać, a nie jak stwierdzić :]

a kanty istnieją :) kostkę kręce od lat i zawsze tam były :P

CoCo - Pon Sty 14, 2008 10:16 pm

No dobra :D może żle zrozumiałem pytanie ;) .

Co do krawędzi na E, które są żółto jakieś lub biało jakieś , to jak biały/żółty jest po prawej/lewej to jest źle zoorientowany, reszte sobie prowadze w myslach ;]

bmr-biker - Wto Sty 15, 2008 12:10 am

Hmm, z początku prowadziłem klocek, teraz po prostu patrzę i wiem, czy jest dobrze zorientowany, czy źle.

Kanty były, są i będą! :D

maciekcube - Wto Sty 15, 2008 9:28 am

No dokladnie :grin:

Ja przyjalem sobie ze na gorze mam zielony lub niebieski kolor a z przodu zolty albo bialy.
1 Wtedy jesli znajde sticker zielony lub niebieski ma FU FR FL FD BU BR BL BD LU LD RU RD to kant wymaga orientacji (przy czym przypominam ze np. FU a UF to nie to samo)
2 Jeli znajde sticker zolty lub bialy na UB UF UL UR DB DF DL DR LB LF RB lub RF to tez wymaga orientacji. sposob szybszy o wiele niz przeprowadzanie w mysli, ale zastanawialem sie czy moze jest jakis szybszy :?:

Latwo zapamietac bo na zielony i niebieski jestem 'uczulony' na calej przedniej i tylnej scianie a takze na dwoch innych klockach.

A na zolty i bialy jest 'uczulony' na gornej i dolnej scianie i jeszcze na pozostalych 2 miejscach :razz:

Stefan Łapicki - Wto Sty 15, 2008 10:38 am

Po prostu układaj często blindfolda, to w końcu bez żadnego sprawdzania będziesz wiedział, a wtedy to już szybciej się nie da :P .
Blake - Sro Sty 16, 2008 12:13 am

Mała dygresja: ja uznaję przy blindzie, że orientację krawędzi zmienia ruch R lub L i do takiego założenia odnosi się mój sposób. Jedyne, z czym można mieć wtedy problem to krawędź z pierścienia E w ścianie U lub D (chyba, że zawsze trzyma się kochę w ten sam sposób, ale to ogólnie utrudnia wg mnie). Sądzę, że sprawdzanie, gdzie znajdzie się krawędź po jakiś ruchach to metoda powolna, ale mogę się mylić ;)
maciekcube - Sro Sty 16, 2008 10:25 am

Blake, absolutnie ja nic nie mam do twojego sposobu. On jest swietny i ja go teraz stosuje. Niektorzy pisza ze przeprowadzaja kostki w mysli (dla mnie to wolne) ale mowia tez ze potem to juz tylko patrza na klocek i juz wiedza czy jest dobrze czy zle zorientowany. A dzieki twojej metodzie to przychodzi od razu :grin: Chcialbym ci wstawic 'pomogl' ale niestety nie moge :cry: A w tej metodzie zyskalem wiele czasu na zapamietanie i sprawdzenie orientacji kantu
Blake - Sro Sty 16, 2008 7:41 pm

Dzięki :D fajnie czuć się przydatnym 8)
Wojto - Nie Kwi 06, 2008 8:02 pm

Co do dawnej dyskusji na temat Kutiego i jego oszukiwania w blindzie, Japończycy znaleźli bardzo ciekawy sposób na dodatkowe zasłanianie kostki


Klaudia153 - Nie Kwi 06, 2008 9:59 pm

hehehe, jak wynalazcy to Japończycy :D czego oni nie wymyślą :mrgreen:
gluki - Pon Kwi 07, 2008 2:12 pm

nie mniej jednak pozycja nie nalezy chyba do najwygodniejszych juz przy samym ukladaniu
maciekcube - Pon Kwi 07, 2008 6:44 pm

Nie wiem czy dobrze widze ale czy to sa jakby lusterka :?: Lusterka bylyby idealnym rozwiazaniem (przy podgladaniu zawodnik widzialby tylko swoja twarz). Chociaz ruchy niestety ograniczone (jestem dalej za czarnymi goglami)
Joe - Pon Kwi 07, 2008 11:29 pm

Wystarczy okulary pływackie z szybkami do ogladania zaćmienia słonecznego:D I wtedy nawet własnych myśli nie bedzie widział. Albo w ogóle z białego , pełnego plastiku ;D
Hiram - Sob Kwi 12, 2008 9:47 am

Ta... a może normalnie jeszcze zakładać mu po prostu wielki metalowy kubeł na głowę... taki gruby, żeby nawet zdolnościami telepatycznymi nic nie odczytał...
Ludzie... lusterka ? biały plastik ? gogle pływackie ?
To nie jest konkurencja, "Jak 100%-towo uniemożliwić podglądanie" tylko jak ułożyć kostkę bez patrzenia na nią...
Nie wiem czy kiedyś próbowaliście, ale ogólnie to przez kartkę kostki nie widać...

Marek Kurcyus - Sob Kwi 12, 2008 10:11 am

Hiram.... czyli PRÓBOWAŁEŚ podglądać przez kartkę? Przepraszam Cię bardzo, ale muszę to zgłosić Ronowi...

:P

Wojto - Sob Kwi 12, 2008 10:36 am

W sumie Hiram ma racje... Połóż kartkę papieru na kostkę i powiedz czy widzisz układ kolorów itd? :P

Według mnie kartka papieru lub to dziwne urządzenie Japończyków powinno wyeliminować problem podglądania w blindzie.

Co jednak mnie ruszyło... Gdy przeglądałem zdjęcia i filmy z niektórych zwodów z multi blinda, zawodnicy mieli tylko i wyłącznie opaskę...

Stefan Łapicki - Sob Kwi 12, 2008 11:03 am

Być może sa to stare filmiki, kiedy jeszcze ten przepis nie obowiązywał :P .
maciekcube - Sob Kwi 12, 2008 11:08 am

Bardzo mozliwe bo te przepisy weszly tak na prawde dopiero po tej aferze z Kutim
Mike - Sob Kwi 12, 2008 1:33 pm

A może po prostu glowa pochylona, w ten sposob że brodą dotykamy klatki piersiowej. Kostka trzymana nieco wyżej i dalej od ciała, i wszystko jest ok...
bmr-biker - Sob Kwi 12, 2008 1:53 pm

Ale wymyślacie :P Kartka już was zawodzi ^^ ? Mike, w takiej pozycji strasznie niewygodnie się układa, pomyśl o tych co mają bld koło 4 min... :P
maxior_6 - Sob Kwi 12, 2008 2:16 pm

Zwykły kartonik trzymany przez sędziego jest wystarczający
Piotrek92 - Wto Sie 12, 2008 9:56 am

Witam wszystkich forumowiczów .Ułożenie kostki blindfolded to jedno z moich marzeń,sądzę,że do zrealizowania.Chciałbym zapytać was co sądzicie o takim treningu dla początkującego:układam f2l,i zapamiętuję jak ułożyć tylko ostatnią ścianę.Cykle są krótsze i łatwiej mi je zapamiętać.Jakie jest wasze zdanie,czy to dobry trening?
bmr-biker - Wto Sie 12, 2008 10:06 am

Na początek możesz spróbować, ale czy Ci to w przyszłości pomoże to ja nie wiem ;)
Blake - Wto Sie 12, 2008 10:59 am

Sama ostatnia warstwa to chyba trochę za łatwe zadanie imo, nawet jak na początek... Ja bym radził układać sobie np. 4 rogi i 4 krawędzie, potem tylko 4 krawędzie (na zmianę jako cross i jako środkową warstwę), a później zabrać się do całej kostki ;) Warto też rozwiązywać osobno rogi, osobno krawędzie...
Piotrek92 - Wto Sie 12, 2008 11:13 am

Dzięki za rady,będę próbował :razz:
maciekcube - Pią Sie 15, 2008 10:17 pm

Ja tam od razu wzialem sie za cala kostke i to nie jest za trudne. Od razu poszlo ;) Nawiasem mowiac zgadzam sie z Blakiem. Jedna warstwa to bardzo latwo chociaz jesli chcesz to mozesz tak potrenowac ;)
Mossar - Wto Cze 16, 2009 10:16 pm

Ja mam za sobą narazie 2 blindy 3x3 udane dopiero, próbowałem może z 5 razy, ale powiem, że zacząłem od 2x2. Zapamiętuje się tylko cornery, a kostka ułożona. Tylko właśnie z cornerami mam problem. Krawędzie zapamiętuje mi się bardzo prosto - historyjka idealnie wchodzi mi do głowy. Za to narożniki zapamiętuje np. tak: 1,22,13 24,9,12 itp. I takie zapamiętywanie dużo gorzej mi wychodzi. Nie wiem czy narożników nie nazwać sobie też literami i zapamiętać np. ADSYTE - zamiast liczb. Jak wy to macie rozdzielone? Może wogóle jakoś wizualnie zapamiętujecie?

A i jak co pisze o Pochmannie.

Wolałbym się nauczyć 3-cyklu, tego z perm U itp., ale nie rozumiem tego kiedy orientacja krawędzi jest poprawna, a kiedy nie. Cykle myśle, że bym zrozumiał, bo to tylko podstawianie pod U, ale ta orientacja jakaś dziwna.

kustosz - Sro Cze 17, 2009 10:08 am

Orientacja krawędzi jest poprawna kiedy możesz krawędź wsadzić na miejsce w odpowiedniej orientacji bez obrotów ścianami jednej z płaszczyzn (np. bez ruchów R i L lub bez B i F). Wybór płaszczyzny jest stały - zawsze unikasz ruchów R i L albo B i F albo U i D.
Mossar - Sro Cze 17, 2009 2:10 pm

Dzięki za odpowiedź, już rozumiem, też kolega układający 3-cyklem mi to wytłumaczył w szkole, więc orientacje już teoretycznie rozumiem. Teraz trzeba będzie zrozumieć algi orientujące. Nie wiem czy się przerzucę na tą metode, ale na pewno musze coś zmienić w zapamiętywaniu.
hcbartek - Wto Cze 23, 2009 4:42 pm

Znalazłem fajny algorytm do Pochmanna dzięki któremu możemy wstrzelić bufor do LU bez tego wkurzającego setupu, działa jak perm T tylko krawędzie odwraca.

x' R2 U' R' U x R' F' U' F R U R' U'

Mike - Sro Cze 24, 2009 8:57 am

??? Bufor do LU? :)
Wg mnie to jest permutacja T ze zmianą orientacji owych dwóch krawędzi ;)
Bufora ten algorytm nie rusza.

plechoss - Sro Cze 24, 2009 10:05 am

Mike napisał/a:
??? Bufor do LU? :)
Wg mnie to jest permutacja T ze zmianą orientacji owych dwóch krawędzi ;)
Bufora ten algorytm nie rusza.

W old pochmanie bufor to UR :roll:

hcbartek - Sro Cze 24, 2009 12:24 pm

Źle sie wyraziłem, chodziło mi o, że jak masz w miejscu bufora krawędź, którą musisz dać do LU to nie robisz L' d L' + perm.T + L d' L tylko ten algorytm. Jest krócej, szybciej i prościej.
Mike - Sro Cze 24, 2009 3:48 pm

No jeśli chodzilo o old pochmanna to wszystko jasne :)

i hcbartek powinno być L' d L' - pll T - L d' L --> troche popsułeś primy ;)

hcbartek - Sro Cze 24, 2009 4:05 pm

No racja, dzięki, poprawione :)
Michnik - Pon Lip 27, 2009 6:43 pm

hcbartek napisał/a:
działa jak perm T tylko krawędzie odwraca.

A ja przed paroma chwilami wymyśliłem 2 algi raczej do blinda (o ile się nadadzą)
1.


Tylko że nie narusza żadnych innych krawędzi czy rogów (daje Flipa dwóch przeciwnych krawędzi):
MUMUMUMU'MU'MU'MU'MU

2.


Tylko że nie narusza żadnych innych krawędzi czy rogów (daje Flipa wszystkim krawędziom):
MUMUMUMUM'UM'UM'UM'U

Nie wiem cz w ogóle to się nada do blinda...

bmr-biker - Pon Lip 27, 2009 7:04 pm

Michnik napisał/a:
MUMUMUMU'MU'MU'MU'MU


= M U M U M U2 M' U M' U M' U2

Cytat:
MUMUMUMUM'UM'UM'UM'U


Ten już znałem.

Michnik napisał/a:
krawędzią


krawędziom.

Michnik - Wto Lip 28, 2009 10:23 am

Ehhh :( tak jak myślałem :( ale trudno :) raz się żyje!
Grzenio - Nie Sie 09, 2009 9:46 am

Znacie jakieś polskie strony z wyjaśnieniem blinda? Albo jakieś materiały po polsku? Angielski niby znam dobrze ale pewniej będę się czuł w polskim języku. Podobno na stronie kostkarubika.eu było wyjaśnienie ale strona nie jest w pełni sprawna.
Piotrek92 - Nie Sie 09, 2009 10:29 am

http://www.blindfoldcubing.site40.net/index.html Proszę :wink:
Grzenio - Nie Sie 09, 2009 10:31 am

Dzięki ;) Może to nie jest taka trudna sztuka :P

EDIT: Zacząłem się już uczyć metody pochmana z tej stronki. Krawędzie układają się dobrze ale jak wykonuję algorytmy z ramki to rogi wcale się nie układają? Może źle używam algów? Dodam, że perm. Y wykonuję tak jak trzeba, czyli bez F na początku i końcu. A i o co chodzi z tą długością setupu?

Voon - Pon Sie 10, 2009 11:06 am

A w jaki sposób rozwiązujesz kanty? W analogiczny sposób rozwiązujesz rogi. Metoda ta jest prosta, tylko idee trzeba zrozumieć. Nie musisz pomijać ruchu F w algu. Zwróć uwagę gdzie jest ten 'pojedyńczy róg'.

Długość setupu? Co to jest setup? Na czym polega?
Max 4 ruchy. Zrób ruch F (setup), perm Y i cofnij ruch F (cofnij setup)-co otrzymujesz?
Możesz zrobić tak z każdym klockiem na kostce, z każdą prostą permutacją.

Grzenio - Pon Sie 10, 2009 1:19 pm

Teraz zauważyłem że po ułożeniu kantów, rogi nie są w takiej samej pozycji co przed układaniem. Może tu leży problem? Bo w druga stronę, bez układania kantów rogi się układają spokojnie...
Voon - Pon Sie 10, 2009 3:04 pm

Hehe. Jeśli nie wiesz jakie zmiany zachodzą na twojej kostce, to na ślepo jej nie ułożysz. Prawdopodobnie źle cofnąłeś setupa. Pokombinuj sam, bo to jest banalne.
maciekcube - Pon Sie 10, 2009 4:31 pm

Ja mysle ze wykonywales rozne permutacje stosujac rozne setupy. Na przyklad w czasie ukladania krawedzie zamieniales UFR z UBR a potem przy ukladaniu innej pary kantow zastosowales jakas inna permuatacje i zamieniles na przyklad UFR z UFL. Musisz dokladniu myslec ktore z rogow zostaly zamienione i pod rogi podpasowywac permutacje i setupy. Na poczatku naprawde nie ma sensu sie rzucac z ukladaniem od razu na slepo. Najpier ukladaj z otwartymi oczami i dokladnie analizuj wszystkie zmiany. Jak nie bedziesz wiedzial co sie dokladnie dziej to potem z zamknietymi oczami tez sobie tego nie wyobrazisz w glowie ;) .
Podsumowujac: przemysl dokladnie ktora permutacja co robi i co dokladnie zamienia i tak podpasowuj zeby obojetnie ktore kanty wstawisz zawsze zamieniac TE SAME rogi :)

PS z tego co zrozumialem ukladasz Old Pochmannem tak ?

Grzenio - Pon Sie 10, 2009 4:54 pm

Już wiem gdzie robiłem błąd. Kostka była w złej pozycji w momencie wykonywania per. J i mimo tego, że wydawało się że jest OK to perm. kompletnie psuła mi rogi. Teraz muszę wymyśleć dobre ruchy do setupa.

EDIT - układam pochmannem.

Voon - Wto Sie 11, 2009 7:38 am

Pochmann opracował dwie metody- M2R2 oraz wcześniejszą, znaną jako old pochmann. W old'zie wykorzystywane są permutacje do układania, natomiast w M2R2 do kantów używany jest ruch M2, a do rogów R2. Proste łatwe i przyjemne. Grzenio układa old pochmann'em. :wink:
Matweb - Pią Sie 14, 2009 10:23 am

Mam takie może dziwne pytanie, jeżeli nie miałem jeszcze styczności z blindfoldem to czy mogę się nauczyć metody M2R2 czy będę miał jakieś problemy z tym??
maciekcube - Pią Sie 14, 2009 10:27 am

Zawsze mozesz sie nauczyc
Grzenio - Pią Sie 14, 2009 6:30 pm

Witam. Otóż uczę się blinda ze strony, która jest na poprzedniej stronie. Otóż nie rozumiem tego fragmetu:
Cytat:
Po skończeniu układania krawędzi, należy sprawdzić czy mamy parity. Jeżeli liczba krawędzi jest nieparzysta, np 9 lub 11, to w momencie poprawnego ułożenia wszyskich krawędzi rogi z obszaru buforu (URB i UFR) są zamienione. Trzeba z tym zrobić porządek, zatem musimy je zamienić z powrotem, takim algorytmem, który pokryje obszar buforu podczas rozwiązywania krawędzi z obszarem buforu przy rozwiązywaniu rogów. Zatem chodzi nam o PLL R2 (na lewą rękę), zamienia on rogi UFR z UBR oraz krawędzi UL z UB. Jest to bardzo niewygodny algorytm i wymaga korekt ścianą U, zatem Pochmann proponuje zrobić PLL T oraz U2 (przeciwnie do wskazówek zegara). Efekt jest taki sam, jak przy PLL R2, ale nie mamy tutaj żadnych korekt, więc szansa na jakąkolwiek pomyłkę jest minimalna. To koniec rozwiązywania parity.


O ile wiem to perm. R (czyli połączenie U i T) zamienia rogi i krawędzie. Czy nie popsuje mi to rogów? I nie rozumiem fragmentu o parzystości krawędzi. Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć o co chodzi?


Mój trening na razie polega na zapisywaniu cykli na kartce a kostkę chowam pod biurkiem i układam. Krawędzie wychodzą mi już coraz częściej a za rogi dopiero się zabieram. Za próby zapamiętania zabiorę się dopiero jak będę umiał ułożyć kostkę blindem. Układam old Pochmannem .

Voon - Sob Sie 15, 2009 11:44 am

Parity polega na tym, że musisz zamienić ze sobą dwa kanty i dwa rogi. Jak wszystkim wiadomo nie da się zamienić tylko dwóch kantów, jak i tylko dwóch rogów. Również jeśli masz parity, to cykl ma inną długość o jedną "cyferkę". Rozkminiaj sam takie problemy, bo doprawdy nie jest to trudne. (Chyba się powtarzam... :/)
ffsapher - Sob Sie 15, 2009 4:34 pm

Do Parity możesz użyć permutacji: R1, R2, J1, J2, V, Y. Wystarczy zastosować U, U2 lub U' tak aby zamienić odpowiednie dwie krawędzie. Ja używam Y bez F na początku i F' na końcu(tej z old pochmana) bo uważam że lepiej unikać zbędnej rotacji :mrgreen:
Grzenio - Sob Sie 15, 2009 4:38 pm

Wiem jaki alg stosować do parity więc nie w tym jest problem. Mój problem polega na tym jak liczyć te krawędzie. Czy razem z buforem, czy bez. Oraz jak mają się do tego krawędzie, które są na dobrym miejscu ale źle zorientowane.
Mike - Nie Sie 16, 2009 10:21 am

W metodzie Old Pochmann krawędzie zapamiętujesz parami. Nie zapamiętuje się bufora, bo on zawsze jest taki sam.
Jeśli ostatnia krawędź nie ma pary, to masz nieparzystą liczbę krawędzi (logiczne, prawda?), najczęściej jest to wtedy 9 lub 11.
Więc po rozwiązaniu tej pojedynczej krawędzi permutacją T, rogi UBR i UFR się zamieniają.
Przy rozwiązywaniu rogów metodą Old Pochmann, zamieniają się krawędzie UL i UB, więc parity musimy tak rozwiązać, aby cofnąć ten 'efekt uboczny' z fazy rozwiązywania krawędzi i jednocześnie wprowadzić się w rozwiązywanie rogów -> czyli zamienić UL i UB. Zatem jest to PLL R2 na lewą rękę.
Oczywiście parity możesz rozwiązywac jak chcesz, to jest tylko propozycja Pochmanna.

Te które są na dobrym miejscu źle zorientowane możesz też rozwiązać za pomocą Old Pochmanna, albo algiem z 3-cyklu.
pzdr

Grzenio - Nie Sie 16, 2009 1:06 pm

Co to znaczy parami? Ja zapamiętuję tak: np. RD-FD-BF itd. Czyli: UR do RD, RD do FD, FD do BF, BF do UR i koniec. (to jest tylko przykład więc może być błąd) Czyli to będzie parity, ponieważ są trzy krawędzie?

Pewnie ktoś zaraz napisze że po co się pytam na forum, niech sam myślę co z tym zrobić bo to jest banalne ;/ Niestety mi najprostsze rzeczy najwięcej sprawiają problemów.

maciekcube - Nie Sie 16, 2009 2:03 pm

W czasie zapamietywania liczysz sobie krawedzie ale tylko po to zeby zadnej nie pominac w zapamietywaniu i zeby bylo ich 12. Mozna liczyc z buforem lub bez ale w zaleznosci od sposobu liczenia trzeba sobie to pozamieniac. Ja pokaze jak to wyglada jak liczysz z buforem. Zalozmy ze w scramblu mamy jedna krawedz wlozona na miejscu. Zatem do rozwiazania mamy 11 krawedzi. Gdy skonczysz ten cykl nie bedziesz mial parity gdyz jest nieparzysta liczba krawedzi, dlatego ze wykonasz permutacje T 10 razy. (jesli na przyklad mialbys cykl 3 krawedzi to wykonalbys permutacje T 2 razy). Liczy sie zatem ile razy wykonales permutacje T a jeszcze dokladniej to ile razy zamieniales rogi. Jesli konczac ukladac krawedzie wykonales permutacje parzysta ilosc razy to znaczy ze rogi sa na takich samych miejscach jak przed ulozeniem. Ale jak wykonales permutacje nieparzysta ilosc razy to wtedy rogi sa zamienione.
Wiem ze moze troche zawile napisane ale jak sie wczytasz to zrozumiesz :D

Grzenio - Nie Sie 16, 2009 2:26 pm

Dzięki za pomoc, już obmyśliłem swoją metodę na stwierdzenie czy wystąpi parity czy nie. Na razie trenuję układanie rogów z kartką. Znam teorię tylko za każdym razem popełniam błąd gdzie indziej i wtedy całe ułożenie się psuje.
Mike - Nie Sie 16, 2009 4:38 pm

Grzenio napisał/a:
Co to znaczy parami? Ja zapamiętuję tak: np. RD-FD-BF itd. Czyli: UR do RD, RD do FD, FD do BF, BF do UR i koniec. (to jest tylko przykład więc może być błąd) Czyli to będzie parity, ponieważ są trzy krawędzie?

Pewnie ktoś zaraz napisze że po co się pytam na forum, niech sam myślę co z tym zrobić bo to jest banalne ;/ Niestety mi najprostsze rzeczy najwięcej sprawiają problemów.


Tak, jest parity.
Ale co innego gdyby cykl wyglądał tak: UR->RD->FD->BF->RU.
W tym przypadku bufor na końcu ma mieć zmienioną orientację -> parity nie będzie.

A tak nawiasem, to nie ma takiej krawędzi jak BF. A dobrze jest tworzyć przykłady rzeczywiste, z kostką w ręku. :) Natomiast ten jest niewykonalny.

Grzenio - Nie Sie 16, 2009 7:08 pm

Tak, wiem pomyliłem się :P (jak zwykle zresztą) Jednak ten "sposób", który wymyśliłem samodzielnie nie działa więc muszę jeszcze trochę poczytać.

Czegoś tu nie rozumiem. Dlaczego będzie występować parity jeżeli krawędź będzie inaczej odwrócona? Przecież ruchy setup nie mogą wpływać na bufor i rogi. (wiem, że nie można odwrócić tylko jednego rogu lub tylko jednej krawędzi, ale ja i tak podświadomie myślę, że coś jest nie tak) Wtedy poprzednia krawędź też musiałaby być odwrócona i nie miałoby to nic wspólnego z parity. Chyba jestem na to za głupi.

Mike - Pon Sie 17, 2009 6:58 am

Grzenio napisał/a:
Czegoś tu nie rozumiem. Dlaczego będzie występować parity jeżeli krawędź będzie inaczej odwrócona? Przecież ruchy setup nie mogą wpływać na bufor i rogi. Wtedy poprzednia krawędź też musiałaby być odwrócona i nie miałoby to nic wspólnego z parity. Chyba jestem na to za głupi.


Masz rację.
To ja źle się wyraziłem.
Chodziło mi o to że czasem nie zapamiętujemy tego elementu końcowego. A w przypadku gdy wymaga on zmiany orientacji trzeba o tym pamiętać.

W sumie sprawa o którą mi chodziło wydała się oczywista i przykłady są banalne:

Przykład nr 1.
wykonaj F' U2 F R B2 L' B' L U' B' U' R' U' (13f*) na ułożonej.
Mamy parity. Zresztą rogi są zamienione po scramblu.
Cykl: UL->UF->LU


Przykład nr 2.
wykonaj F2 U L R' F2 L' R U F2 (9f*) na ułożonej.
Nie ma parity.
Cykl: UL->UF->UR. Ja bym to zapamiętał UL->UF. Czyli bez tego ostatniego, stąd ta różnica i nieporozumienie ;)

Grzenio napisał/a:
Chyba jestem na to za głupi.

Nie.

Grzenio - Sob Sie 22, 2009 7:46 pm

Już zrozumiałem parity. I chciałbym w końcu zapamiętać kostkę. Tylko pytanie: jak? Układam old Pochmannem a jak wszyscy wiemy tam nie ma żadnej orientacji i układamy po jednym elemencie. Myślałem o nadaniu każdej naklejce danej litery. Tylko że wszystkich liter jest ok 30 a naklejek na kostce 54. Nie mam koncepcji a zapamiętywanie notacją jest zbyt skomplikowane dla mnie :P
Piotrek92 - Sob Sie 22, 2009 8:04 pm

Nie układam Pochmannem ale wydaje mi się, że 12x2 litery na krawędzie i 8x3 na rogi.
Grzenio - Sob Sie 22, 2009 8:07 pm

Nie rozumiem... :P
Piotrek92 - Sob Sie 22, 2009 8:13 pm

Po prostu masz te same litery na krawędzie i rogi , chyba, że znasz więcej liter :grin: Musisz pamiętać, że np. AFJUY to cykl rogów a ADIKTR to cykl krawędzi.
Grzenio - Sob Sie 22, 2009 8:16 pm

Kurde nie wpadłem na to, chyba jednak jestem za głupi xD THX
maciekcube - Sob Sie 22, 2009 9:09 pm

Grzenio napisał/a:
chyba jednak jestem za głupi


Nie jestes za glupi tylko po prostu nie myslisz. :P

Grzenio - Nie Paź 11, 2009 12:06 pm

Już się nauczyłem :D Moja metoda zapamiętywania polega na tym, że pierwsze 4 krawędzie i pierwsze 4 rogi zapamiętuję wzrokowo (palcami) a resztę literami. Chciałem w ten sposób zmniejszyć ilość zapamiętywanych informacji. Takie zapamiętywanie zajmuje mi ok. 10 minut. Układam old pochmannem.
PoweR - Nie Paź 11, 2009 12:21 pm

Gdzie jest jakoś wytłumaczony old pochman albo jakaś inna łatwa metoda? Sprawdzałem tu: http://www.blindfoldcubing.site40.net/ ale nic nie rozumie...
plechoss - Nie Paź 11, 2009 12:29 pm

http://www.youtube.com/vi...132A827AD84EB87
Tutorial Erica Limebacka, M2/oldPochmann na rogi
moim zdaniem baaardzo łatwa metoda i świetnie wytłumaczona :D

KuBaNo - Nie Paź 11, 2009 1:18 pm

A może zajmie się ktoś tłumaczeniem? :razz: Szczerze to słabo rozumiem angielski
Fifi - Nie Paź 11, 2009 1:39 pm

No to najpierw siądź do nauki angielskiego a potem do nauki blindfolda. :)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group