Układanie Drukuj

Rozwiązywanie należy zacząć od orientowania klocków. Proponuję zająć się na początku krawędziami. Będziemy używać 3 algorytmów:

  • M' U M' U M' U2 M U M U M U2
  • R U' B L F R U R' U F' L' B' R' U'
  • (M' U)x4 (M U)x4
Proponuję przekonać się na własnej kostce co one zmieniają. Pierwszym posunięciem będzie zorientowanie krawędzi UL,UB,FL i BR przy użyciu ostatniego algorytmu.

Zorientowaliśmy 4 krawędzie... (pragnę zauważyć, że w fazie orientacji możemy korzystać z ruchów R,R',L,L'). Zostały jeszcze 2: DB i DR. Zastosujemy 2 algorytm.

OK... krawędzie zorientowane, teraz weźmy się za rogi. Tu potrzebny nam będzie 1 algorytm:

  • R U R' U R U2 R' L' U' L U' L' U2 L
Zajmijmy się rogami UFL i DRF.

 

Teraz zostały DFL i DRB.

Wszystkie klocki dobrze zorientowane!!! Teraz z powodzeniem możemy przystąpić do fazy trudniejszej jaką jest permutacja. Zacznijmy od krawędzi. Potrzebne algorytmy:

  • R' U R' U' R' U' R' U R U R2
  • L U' L U L U L U' L' U' L2 (odbicie pierwszego algorytmu)
Przydać się mogą także inne odbicia tego algorytmu:
  • R U' R U R U R U' R' U' R2
  • L' U L' U' L' U' L' U L U L2

Permutacja odbywa się według wcześniej opisanego schematu: najpierw wykonujemy ruchy umożliwiające wykonanie jednego z powyższych algorytmów na 3 pierwszych klockach z cyklu, kierunek permutacji dobieramy tak, aby drugi i trzeci klocek z cyklu były ułożone a na pierwszej pozycji znajdował się klocek, który powinien powędrować na czwartą pozycję w cyklu (chyba, że cykl ma długość 3, wtedy cały cykl jest ułożony). Rozwiążmy w ten sposób klocki od 2 do 5 w dłuższym z naszych cykli krawędzi (używając 2 algów). Najpierw ruch U', aby UF,UR i UB znalazły się w takich pozycjach, żeby można było wykonać algorytm 2 - L U' L U L U L U' L' U' L2, potem cofamy ruch U' czyli robimy U. R2 umożliwia wykonanie algu nr 1 na klockach o numerach 1, 4 i 5 w naszym cyklu (UF, DF, BR), gdyż BR przesuwa do FR i wtedy te trzy klocki mamy w 'trójkącie'.

Pozycje UR,UB,BR i DF (od 2 do 5 w cyklu) są rozwiązane. W ten sam sposób rozwiążemy pozostałe krawędzie z cyklu i otrzymamy:

Jak widać dwie krawędzie nie są jeszcze ułożone. Na naszej kostce wystąpił parity error i musimy trochę poczekać z rozwiązaniem krawędzi.

Zajmiemy się permutacją rogów. Tutaj używać będziemy 2 sekwencji:

  • Ux Dx (R U R' U')x3 Dy (R U R' U')x3 Dz Ux'
    Ux,Dx,Dy,Dz, reprezentują jakieś ruchy odpowiednio górną i dolną ścianą, mogą być zmieniane zależnie od żądanego efektu (wystarczy zauważyć, że po każdej serii (RUR'U')x3 zamianie miejscami ulegają URF i DRF (tylko DRF zmienia się w ścianie D!) oraz URB i UBL (to drugie akurat nie jest ważne) pierwsze (RUR'U')x3 należy wykonać więc w taki sposób aby klocek z URF miał ostatecznie iść na pozycję aktualnie znajdującą się w DRF, czyli w moim pierwszym przykładzie na "oryginalne" DRF, w drugim "podmienione" URF (oryginalnie UBR) ma iść na DBL, więc trzeba wykonać D2, aby ściągnąć go na DRF (kumacie coś z tego?)),np.

     

  • R2 D2 R U R' D2 R U' R
Jak widać algorytm 1 będzie używany do wymiany klocków między ścianami U i D, a algorytm 2 do permutacji klocków na ścianach U i D.

 

Zajmijmy się naszym cyklem:

Teraz trzeba się zająć błędem parzystości. Aby go rozwiązać należy wykorzystać jakąś permutację, która zamienia miejscami 2 rogi i 2 krawędzie, np. T lub użytą poniżej R:

Udało się!!! Kostka ułożona!!! Mam nadzieję, że Wam pójdzie tak samo łatwo jak mi.

 

Bardzo wiele ciekawych tematów związanych z rozwiązywaniem kostki blindfolded jest poruszanych w ramach grupy temu poświęconej http://groups.yahoo.com/group/blindfoldsolving-rubiks-cube/.