Terminy Drukuj
  • AC - zobacz Arched Centers.
  • Alg - patrz algorytm.
  • Algorytm - ciąg ruchów, którego wykonanie powoduje konkretny efekt na kostce.
  • Arched Centers - zaokrąglone środki w kostce, praktycznie eliminują możliwość POPa.
  • F2L - pierwsze dwie warstwy kostki.
  • Finger shorcut - trik, mający na celu szybkie wykonanie kilku ruchów.
  • Inwersja - wykonanie ruchów algorytmu w odwrotnej kolejności.
  • Krawędź - część kostki, która posiada dwie ścianki.
  • LC - zobacz Lucky Case.
  • LL - ostatnia warstwa kostki.
  • Lucky Case - szczęśliwy przypadek, sytuacja kiedy część puzzla ułożyła się przez przypadek, tzn. nie było to celem układającego.
  • Mirror - odbicie symetryczne jakiejś sytuacji lub algorytmu
  • OLL - orientacja ostatniej warstwy.
  • Orientacja - to jak klocek jest obrócony, klocek może być na dobrym miejscu, ale mieć złą orientację to powoduje że jest źle ułożony.
  • Para c/e - para klocków - róg i krawędź - które na ułożonej kostce sąsiadują ze sobą.
  • Permutacja - położenie klocka.
  • Preinspekcja - oglądanie kostki przed rozpoczęciem układania.
  • PLL - permutacja ostatniej warstwy.
  • PSF - Polish Speedcubing Federation , organizacja skupiająca polskich speedcuberów.
  • RA - zobacz Rolling Average.
  • Rolling Average - średnia uzyskana jako wycinek z większej ilości ułożeń, np. z 30 ułożeń wybieramy 12 sąsiednich, których średnia jest możliwie najniższa.
  • Ruch - jeden obrót ścianką kostki, jednak zależnie od używanej notacji ruch może oznaczać różne operacje.
  • Róg - klocek, który ma trzy ścianki.
  • Scramble - algorytm, który ma pomieszać kostkę.
  • Sekwencja - patrz algorytm.
  • Symetria - patrz mirror.
  • Ściana - zbiór klocków, które leżą przy jakimś środku (4 krawędzie i 4 rogi oraz środek).
  • Ścianka - inaczej naklejka, jeden mały kwadracik o danym kolorze(są 54 takie na kostce).
  • Środek - klocek, który ma jedną ściankę.
  • WCA - World Cube Association, oficjalna organizacja ustalająca zasady imprez i nadzorująca ich przebieg.
  • XCross - układanie Crossa wraz z jednym slotem w jednym kroku.